Լաերտ Վաղարշյանի՝ 1986 թ. գրված հուշերից։ 

Ինչպես էր ստեղծվում «Առաջին սիրո երգը» ֆիլմը

ՄԱՍ IV

Կան տեսարաններ, որոնք ասես իրենք իրենց ստացվում են: Դերասաններին ուղղորդելու կամ միզանսցեններ երկար ու տանջալիորեն որոնելու համար ջանք չի պահանջվում: Այդպիսի տեսարաններից մեկը նկարեցինք:

Գիշեվա կեսին, երբ հիվանդ Մելիք-Նուբարյանը զրուցում է Վարունցի հետ, լսվում են նվագախմբի բարձր հնչյունները և երգող Արսենի ձայնը: Արսենն ու իր ընկերները  մեքենայով մտել են տան բակը և անզուսպ զվարճանում են: Ամռանը բաց պատուհաններով, պատշգամբներում, տների կտուրներում քնած մարդիկ, շանթահարված գիշերային լռությունը թնդեցրած նվագախմբի որոտից, արթնանում են: Դերասաններն, ամենքն իր կերպարում, արձագանքում են այդ իրավիճակին: Հայր-Վարունցը բակ է իջնում, որդուն նախատում այդպիսի վարքագծի համար: Դոդիկը՝ Արսենի ընկերը, ասում է. «Դե, իհարկե, քարտաշն ի՞նչ իմանա՝ արվեստն ինչ է»: Լսելով այդ՝ հայրը կատաղի նետում է որդուն.

– Հեռացի՛ր ընկերներիդ հետ, ոտքդ չտեսնե՛մ այս տանը:

Արսենը, թեպետև պախարակում է Դոդիկի արարքը, սակայն հոր խոսքերից վիրավորված՝ լքում է բակը:

Մենք էլ լքեցինք նկարահանման հրապարակը, չկասկածելով, որ տեսարանը ճիշտ է նկարահանված: Որտեղի՞ց է տեսարանի ընկալման այսպիսի միաբանությունը տառացիորեն բոլոր մասնակիցների կողմից, չէ՞ որ այսպես հազվադեպ է լինում: Ըստ երևույթին նրանից է, որ դրվագը բոլորի կողմից ճանաչելի է և սցենարում մանրակրկիտ կերպով մշակված: Եւ մենք նկարահանում էինք այն զգացողությամբ, որ հավատարիմ ենք և՛ սցենարին, և՛ կյանքի ճշմարտությանը:

***

Եւս մեկ անգամ երկու կորիֆեյների մասին:

Տնից ստուդիա էի գնում: Օպերային թատրոնի հրապարակում հանդիպեցի անշտապ քայլող Հրաչյա Ներսոսովիչին: Հավասարվեցի նրան, միասին գնացինք:

–  Հիանում եմ քեզանով, թե ի՜նչ  եռանդուն ես,- ասաց ինձ Հրաչյա Ներսեսովիչը:

Ես իրոք ծայրաստիճան գործունյա տեսք ունեի. ձեռքիս ունեի թղթապանակ, թարմ կոստյումով էի, չէի քայլում՝ սլանում էի:

-Քո տարիքում ես էլ էի այդպիսին:

-Դուք հիմա էլ վատ տեսք չունեք, – տափակություն դուրս տվեցի ես:

Նա հոգնած նայեց ինձ, լռեց: Լուռ էինք քայլում: Ես ուզում էի պոկվել նրանից ու արագ քայլել: Դանդաղ տեմպը ինձ համար չէր: Հանկարծ, մեր առջև հայտնվեց լուսանկարիչը: Թատերական ժեստով կանգնեցրեց մեզ.

-Ուզեք թե չուզեք, ես ձեզ լուսանկարելու եմ, – ասաց նա: Արագ տեղավորվեց մեր դիմաց, նայեց ոսպնյակին ու չրխկացրեց:

-Ես երջանկացրեցի քեզ, – ասաց լուսանկարիչը, – ի՜նչ դերասանի հետ նկարեցի:

Շարունակեցինք մեր ճանապարհը: Հրաչյա Ներսեսովիչը անկումային տրամադրություն ուներ:

-Մտքովդ չէր էլ անցնի չէ՞ ինձ հետ լուսանկարվես:

-Ոչ,- անկեղծորեն խոստովանեցի ես: – Դեռ կհասցնենք:

Հրաչյա Ներսոսովիչի աչքերը լայնացան: Նա հայացք նետեց ինձ վրա ու բարկացած ասաց.

-Այդ ե՞րբ կհասցնես:

Հաստատ քեֆը տեղը չէր: Ես որոշեցի կատակել:

-Հրա՛չ քեռի, ի՞նչ կա, հո չե՞ս թախծում:

-Հիմար մի՛ ձևացիր, – խստորեն ասաց Հրաչյա Ներսեսովիչը:

Սա նրան նման չէր: Ես սովոր էի նրա անհասկանալի բառախաղերին, բազմանշանակ միջակետերին, Ամանորի անտեղի շնորհավորանքներին տարվա ցանկացած եղանակի: Եւ ես գիտեի, որ այդպիսով նա լիցքաթափվում է, հիմարացնում է ուրիշներին և ինքը անհոգ ձևանում: Իսկ հիմա նա առանց այլաբանությունների ակնհայտորեն խոսում էր տխուր բաներից: Իսկ հետո նվաղած ձայնով չափից լուրջ արտաբերեց.

-Ինձ մնացել է երեք-չորսը տարի ապրել…, – և, դադարից հետո, – արագացրե՛ք ինձ նկարահանելը:

Ես արդեն չէի ձգտում պոկվել նրանից, բայց և չգիտեի, թե ինչպես սփոփել:

Բարեբախտաբար, շուտով մեզ ընդառաջ եկավ Հրաչյա Ներսեսովիչի ծանոթ տղամարդկանց մի խումբ: Տեսնելով նրանց՝ Հրաչյա Ներսեսովիչը անմիջապես կերպարանափոխվեց, իր սովորությամբ աղմկոտ ողջունեց նրանց և, մոռանալով իմ մասին, նրանց հետ գնաց:

***

Հայրս անկողնում պարկած Մելիք-Նուբարյանի դերը շատ համոզիչ էր խաղում. հայացքն անկարող, ձայնը թույլ, շարժումները դանդաղած: Ես անգամ ինձ վատ զգացի, թեպետ գիտեի, որ դերն է դա պահանջում, որ հերոսը հիվանդ է, դերասանն էլ խաղում է անհրաժեշտ վիճակը:  Եւ միևնույն է՝ տհաճ էր նրան այդ վիճակում տեսնելը: Ես նրան ասացի այդ մասին, երբ նա հետաքրքրվեց, թե ինչպիսի՞ն է նկարված նյութը:

-Չէ՞ որ ես հիվանդ էի խաղում, ըստ տեսարանի պահանջի, ինչպես որ հարկավոր էր ձեզ՝ ռեժիսորներիդ:

Իսկ հետո, ըմբռնելով հայացքս, ժպտաց.

-Դե լավ, ի՞նչ ես զգացմունքների գիրկն ընկել, երիտասարդի դեր տուր ինձ և կտեսնես…: Ես, փառք աստծո, դեռ կայտառ եմ, եռանդուն: Դե, տու՛ր ինձ երիտասարդի դեր և ես ոչ թե կքայլեմ, այլ կսլանամ: Ես դա կարող եմ, դու գիտես: Եւ՛ պլաստիկան, և՛ անգամ արտաքինս կլինեն ինչպես երիտասարդի մոտ: Ահա՝ Սիրանո եմ պատրաստում: Եւ դու այնտեղ ինձ կտեսնես, աշխույժ երիտասարդները կնախանձեն:

Այդպես նա փարատեց տհաճ մտքերս:

Իսկ ահա վերջերս, տանը, նա դուրս եկավ իր աշխատասենյակից (գրքի վրա էր աշխատում) և հանկարծ մտահոգված ասաց.

-Հետս անհասկանալի բան է կատարվում…:

Ես ուզում էի հասկանալ՝ ի՞նչ: Հարցականորեն նայեցի նրան: Եւ հայրս հանգիստ, բայց թախծոտ ասաց.

-Միայն թե հասցնեմ: Դեռ շատ բան կա անելու:

Նա ընկճված էր, և ես որոշեցի անցնել ուրախ ռեգիստրի.

-Իսկ դու մի քանի հնգամյակի հստակ պլան կազմի՛ր և խստորեն կատարի՛ր այն:

Նա նայեց ինձ և կամաց ասաց.

-Բանն էլ հենց այն է, որ ինձ թվում է, որ երկու-երեք տարուց ավել չեմ կարող պլանավորել:

Նա ընդամենը վաթսուներեք տարեկան է: Հրաչյա Ներսեսովիչը՝ մեկ տարով պակաս: Այս ի՞նչ են ձայն ձայնի տվել: Մ՞իթե տարիքային է: Թ՞ե հողի կանչն է:

***

Աշուն է: Երեկոյան սկսեցինք հայր և որդի Վարունցների գիշերային անցման տեսարանի նկարահանումը՝ ռեստորանում լուրջ խոսակցությունից հետո: Նկարում էինք մեր տան դիմաց: Այնտեղ զանազան խաղալիքներով մանկական խանութի ցուցափեղկ կա, որը կարելի է որպես ֆոն օգտագործել: Մենք նաև ընտրեցինք մի շարք գեղեցիկ ծառեր, որոնց վրայից մեր օգնականները դերասանների վրա «թափվող» տերևներ էին շաղ տալիս: Բավական ցուրտ էր, բայց մենք, միևնույն է, առանձին սայլակի վրա տեղադրեցինք քամի փչող սարքը, որը քարշ էին տալիս ապարատով սայլակի առջևից: Հրաչ Ներսեսովիչն ու Խորիկ Աբրահամյանը ամբողջ ժամանակ քամու տակ էին, և տեսարանը դրանից, իհարկե, շահում էր: Տեսարանն ինքնին բավական զգացմունքային է: Հայրը զգում է, որ որդուն հարկավոր է տուն, ընտանիք վերադարձնել, այլապես նա վերջանական անկում կապրի: Արսենը կանգնած է հոր առջև ինչպիսին որ կա. առաջվա ինքնասիրահարված պճնամոլից հետք անգամ չէր մնացել: Անփույթ է սանրված, կոստյումը թարմ չի: Ի՞նչ կարելի է սպասել գիշերային ռեստորանի երգչից, որը, դրան գումարած, ընտելացել է խմիչքին: Այդուհանդերձ, որդին դարձել է առավել զսպված, իմաստուն: Երբ նրանք հրաժեշտ են տալիս, որդին մի քանի քայլ հեռանում է, հայրը նրան ձայն է տալիս: Որդին վերադառնում է: Հայրը հանում է իր վերարկուն, գցում նրա ուսերին.

-Վերցրու՛, ես արդեն տանն եմ:

Չնայած որդու ակտիվ դիմադրությանը, հայրն, այնուամենայնիվ, թողնում է իր վերարկուն ու հեռանում: Հուզիչ, ուժեղ տեսարան է: Երկխոսություններն էլ են լավը:

Հրաչ Ներսեսովիչն, ինչպես միշտ, տեսարանը անցկացրեց սահուն, հանդարտ, արժանահավատորեն և, իհարկե, զգացմունքային՝ նա դա կարող է: Հենց որ նկարահանումն ավարտվեց, նա թևիցս բռնեց և մենք գնացինք դեպի մեր տուն: Հազիվ էինք մի քանի քայլ արել, երբ նա շրջվեց իմ կողմ, անսպասելիորեն փչեց ճիշտ երեսիս և բղավեց.

– Ա՛ռ քեզ, շան տղա, նկարահանման ժամանակ չե՛ս թողնում շնչեմ:

Ես օղու հոտը զգացի: Նա նկարահանման ժամանակ մի փոքր խմիչք խնդրեց, որպեսզի չսառչի: Բայց, դատելով հոտից, դա հեռու էր «մի քիչ»-ից:

Մենք հատեցինք փողոցը: Նա ինձ կտրուկ շրջեց իր կողմ և բարձրաձայն, ասես բեմի վրա, ասաց.

– Դու ի՞նչ է, ուզում ես, որ ես վախենա՞մ քեզանից: Դու ո՞վ ես, այ լակոտ:

Հետո շրջվեց և շարունակեց ճանապարհը: Ես նրա ետևից հասա, իսկ նա, ճոճվելով, կամաց ասաց ինձ.

-Դե լավ, բռնի՛ր ինձ:

Երբ աստիճաններով բարձրանում էինք, նա հարցրեց.

-Տու՞ն ենք գնում, ինչ է:

-Առավոտվա չորսն է, բա էլ ու՞ր:

-Չէ՛, – ոչ շատ վճռական ասաց նա,- ես չեմ գնա:

Ես նրան լավ գիտեի՝ մեկ անգամ չէ, որ տուն էի ուղեկցել: Եւ այժմ էլ զգացի, որ ավելի լավ կլինի, որ իրենց տուն չբարձրանանք (նա ապրում է չորրորդ հարկում), այլ, ինչպես երբեմն պատահում էր, կանգ առնենք մեր բնակարանում (մենք էլ երկրորդ հարկում ենք ապրում): Այդ տեսքով նա զգուշանում էր իր տուն գնալ՝ կինն ու դուստրը դրան բացասական էին վերաբերվում: Ես աշխատեցի անձայն բացել դուռը, և Հրաչ Ներսեսովիչի հետ մենք անցանք հեռավոր սենյակը, որտեղ կարելի էր նստել, տնեցիներին չարթնացնելով: Մենք իրոք որ անձայն էինք նստած: Հրաչ Ներսեսովիչը մի պահ խմելու բան խնդրեց, բայց հետո, հենվելով խորանիստ բազկաթոռի հենակին, ննջեց: Ես մտածեցի՝ թող մի փոքր ուշքի գա, և ես նրան տուն կտանեմ: Բայց հանկարծ դուռը բացվեց, և ժպիտով ներս մտավ հայրս: Հրաչ Ներսեսովիչն անմիջապես ձգվեց բազկաթոռում, և, ասես արդարանալով, ասաց նրան.

-Ես քեզ մոտ չեմ եկել, այլ իմ ռեժիսորի…: Մենք այսօր լավ աշխատեցինք: Հանգստանալու իրավունք ունե՞նք:

-Իսկ կարելի՞ է ես ձեզ ընկերակցեմ,- ժպտալով հարցրեց հայրս: Հրաչ Ներսեսովիչը միանգամից աշխուժացավ:

-Կարելի է, նստի՛ր, թույլ եմ տալիս:

Հայրս հարցրեց, թե ինչպե՞ս ընթացավ նկարահանումը: Հրաչ Ներսեսովիչը չզլացավ ամենաբարձր մակդիրներով գովել մեզ՝ երիտասարդ ռեժիսորներիս: Հայրս նայեց ինձ: Ես հաստատեցի, որ նկարահանումը լավ անցավ:

Եւ հանկարծ, հարգարժան Վաղարշ Բոգդանովիչը զարմացրեց իր գործընկերոջը: Նա հրավիրեց մեզ ճաշասենյակ, հանեց օղին և ըմպանակները: Լցրեց իրեն, ինձ, իսկ Հրաչ Ներսեսովիչին ասաց.

-Իսկ դու խմելու պետք արդեն չունես:

Հրաչ Ներսեսովիչը թախանձագին նայեց ինձ, հետո դարձավ հորս.

-Բայց մի պայմանով, որ ողջ գրաֆինն ինքդ կխմես:

-Շնորհակալ եմ առատաձեռնությանդ համար:

Երբ հայրս իրեն երկրորդ ըմպանակը լցրեց, Հրաչ Ներսեսովիչն ասաց.

-Տե՛ս, հա, իսկ ես վախենում էի քեզ մոտ գալ:

Ես հասկացա, որ հայրս քնել չէր կարողանում: Իսկ դատելով նրանից, որ գիշերվա կեսին նա օղի ուզեց, ես հասկացա, որ լիցքաթափվելու կարիք ունի:

Նրանք զրույցի բռնվեցին, իսկ ես, թեպետ և հոգնած էի և անասելի քնել էի ուզում, իրենց զրույցը լսելով, հանկարծ զգացի, որ այդ, անկասկած ականավոր անհատականությունները, հոգևոր սատարման կարիք ունեն, և դա ես պետք է անեի, քանի որ այստեղ ուրիշ ոչ ոք չկար: Նստած էին երկու մարդ, հայկական թատրոնի երկու գործիչ, և աչքիս մի տեսակ  անպաշտպան էին թվում:

Նրանք չէին էլ խմում՝ հայրս մեկ-երկու ըմպանակ բաց թողեց, ոչ ավել, իսկ Հրաչ քեռին անգամ չնայեց գրաֆինի կողմը: Նրանք խոսում էին, իհարկե, թատրոնից ու թատրոնից՝ ինչպե՞ս է թատրոնում, ի՞նչ կա թատրոնում…: Բնականաբար, խոսում էին նաև իրենցից:

Եւ ես հորս բաց թողած մի արտահայտություն ըմբռնեցի այն մասին, որ նա չգիտի՝ կկարողանա՞, արդյոք, իրականացնել իր կոչմամբ իրեն վերագրված պարտավորությունը: Հրաչ Ներսեսովիչը նույնպես սկսեց բողոքել նրանից, որ որևէ արժեքավոր բան դեռ չի կարողացել խաղալ:

Ես լսում էի նրանց ու մտածում. «մի՞թե նրանք կյանքի հետ հաշիվներն են մաքրում: Իսկ միգուցե փորձում են ինձ փոխանցել իրենց կյանքի փորձը՝ սովորել հստակորեն հաշվարկել ժամանակն ու կենսական ուժերը: Ես երեսունհինգ տարեկան եմ: Գուցե դեռ վա՞ղ է այդ մասին մտածելը: Թե՞ ոչ…»:

***

Արդեն բավական ժամանակ է, ինձ հանգիստ չի թողնում այն միտքը, որ Արսենն ու Ռուզանը չեն կարողանում ամուսնալուծվել: Մենք առաջ էլ էինք այդ մասին խոսել Յուրայի հետ: Բայց հիմա, երբ բավականաչափ նյութ ենք նկարահանել, եկանք այն մտքին, որ այդ հարցը հետաձգել չի կարելի: Անշուշտ, նախքան սցենարում որևէ փոփոխություն անելը, հարկ է համաձայնեցնել Դավթյանի հետ: Եւ ահա, նրա աշխատասենյակում լինելով, ես, ասես թե ի միջի այլոց, հիշատակեցի այդ մասին: Եւ արդեն պատրաստ էի դիմադրությանը: Բայց, հակառակ իմ սպասումների, Մխիթար Հովնանովիչն անմիջապես սատարեց այդ միտքը:

– Անշու՛շտ, – վճռականորեն ասաց նա: – Անշու՛շտ, անշու՛շտ: Ես էլ էի միշտ դեմ նրանց ամուսնալուծությանը: Հասկանու՞մ եք՝ մենք պատժում ենք երես առած էստրադային երգչին: Ի՜նչ բարոյախոսներ ենք: Մարդը ջահելության պատճառով փորձանքների եկավ: Եւ ի՞նչ: Մենք պետք է դաստիարակենք, ոչ թե այդչափ դաժանորեն պատժենք: Եւ հետո՝ դա ի՞նչ օրինակ կլինի ուրիշների համար: Երիտասարդ կանայք, հենց որ ամուսինները հիմարաբար մի անթույլատրելի բան թույլ տան, միանգամից կսկսեն ամուսնալուծության համար դիմել: Օրինակ կբերեն ֆիլմը: Ո՛չ, նրանք չպետք է ամուսնալուծվեն: Ի գո՛րծ:

Ես հաճելիորեն զարմացած էի. արտադրական կարգապահության խստագույն ջատագով Դավթյանը այս անգամ հանդես եկավ որպես ֆիլմի գեղարվեստական ամբողջականության ջատագով: Հիշում եմ, «Փեսատես» ֆիլմը նկարելիս, երբ ես ինչ-ինչ պատճառներով չհասցրեցի ֆիլմի երաժշտությունը ձայնագրել, նա կատեգորիկ հայտարարեց. «Ֆիլմը պետք է ժամանակին թողարկվի: Թող որ առանց երաժշտության»:

Եւ ահա, լավ հասկանալով, որ նման գործողության հետևանքները լինելու են աստված գիտի ինչ արտադրական բարդություններ (էլ չասած ստեղծագործականների մասին), նա անմիջապես որոշում կայացրեց:

-Ի գո՛րծ, ի գո՛րծ,- շարունակում էր նա, – անկեղծ ասած, ես ձեր ֆիլմն այնքան էլ չէի հավանում հենց այն բանի համար, որ ամուսիններն այնտեղ բաժանվում են:

Նա ինձ օժտեց ժպիտով, բարի երթ մաղթեց և խոստացավ աջակցություն ցուցաբերել: Ես շտապեցի այդ մասին հայտնել Յուրային:

Կարճ ասած, հիմա հարկավոր է ֆիլմի ողջ հոգեբանական ուղղվածությունը վերակառուցել: Նախ և առաջ, հարկ է մտածել արդեն նկարված դրվագների մասին՝ ինչպե՞ս ուղղել դրանք նոր հունի մեջ: Տե՜ր աստված, իհարկե, պետք էր ակնկալել, որ սցենարի հեղինակները չեն համաձայնի սյուժեի այսքան լուրջ փոփոխության հետ:

Սցենարի հեղինակներն, ինչպես և նախազգուշացնում էին, բողոք հղեցին Մոսկովյան կոմիտե: Այնտեղ, հարգելով նրանց հեղինակային իրավունքը, որոշեցին այս հարցով դատավոր նշանակել: Վերևից զանգահարեցին Միխայիլ Իլյիչ Ռոմմին և խնդրեցին քննել այդ հարցը, քանի որ նա սցենարի խորհրդատուն էր: Միխայիլ Իլյիչն ասաց մեզ.

-Տղե՛րք, հեղինակները իրավունք ունեն պահանջելու, որպեսզի դուք հաստատված սցենարով նկարեք:

Երբ մենք հարցրեցինք, ո՞րն է նրա անձնական կարծիքը ծագած վեճի հարցում, Միխայիլ Իլյիչը փափկորեն ասաց.

-Ես կարծում եմ, որ նրանք իրավացի են: Ձեր առաջարկը արմատապես փոխում է հեղինակային դիրքորոշումը, և նրանք, անշուշտ, դրան չեն համաձայնի:

Իրավիճակը բավական ծանրանում էր: Այդ տհաճ լուրն առած՝ մենք եկանք Դավթյանի մոտ: Պետք էր ենթադրել, որ նրան հեշտ չի լինի հանդես գալ Ռոմմի դեմ, որը տվյալ դեպքում Կինոկոմիտեի ներկայացուցիչն էր:

Ոչ մի նման բան: Լսելով մեզ, Մխիթար Հովնանովիչը մի պահ մտքերի մեջ ընկավ, իսկ հետո վստահորեն ասաց.

– Ռոմմը հեղինակներին է սատարում, որովհետև նա ի՛նքն է բաժանված կնոջ հետ ամուսնացած:

Եւ Դավթյանը, իր կտրուկությանը հավատարիմ, վճռականորեն եզրակացրեց.

-Մենք ամուսիններին ֆիլմում չե՛նք ամուսնալուծում: Եւ այլևս այս հարցին չենք անդրադառնում:

***

Ռուզաննան բնակարանամուտի առթիվ սեղան է բացել:

Նա բացում է դուռը և հանկարծ տեսնում Արսենին:

-Ես երեխայի մոտ եմ եկել,- ասում է Արսենը,- ու՞ր է նա: Արսենը երեխային քնած է տեսնում: Նա նստում է մահճակալի մոտ, կողքը դնում իր բերած խաղալիքը: Հետո, նույնպես լուռ, լքում է սենյակը և ուղղվում դեպի ելքը: Ռուզանը, չհաղթահարելով հուզմունքը, գնում է խոհանոց: Եւ ահա, կարծես, հայտնվում է այն լուծումը, որը կարող է հաշտեցնել նրանց: Տարբեր սենյակներում հայտնվելով, նրանք ասես ներքին երկխոսություն են վարում:

Ռուզաննա. «Ինչու՞ ներողություն չես խնդրում: Ինչու՞ չես ասում, որ մեղավոր ես»:

Արսեն. «Ես հասկացել եմ, թե ինչ եմ կորցրել: Երջանկություն եմ ցանկանում քեզ»:

Այդ որոշումը հանկարծակի եկավ (վերջին շրջանում ստիպված ենք շատ իմպրովիզացիաներ անել հենց նկարահանման հրապարակում. Բարնետից բարի հիշատակ): Բայց ինձ թվում է, որ այդ իմպրովիզացիան հենված է բոլոր կերպարների, նրանց փոխհարաբերությունների ճշգրիտ իմացության վրա:

Հիմա արդեն խնդիրը լիովին հստակ է՝ Արսենին տուն վերադարձնել: Անշուշտ, նաև ազդեց այն ստեղծագործական տարվածությունը, որը համակել էր մեզ սցենարի հեղինակների հետ բանավիճելիս՝ հարկ էր հնարավորինս համոզիչ կերպով ապացուցել, որ մենք չենք սխալվում:

… Բնակարանը լքելու համար Արսենն ակամա կանգ է առնում դաշնամուրի մոտ, բացում է կափարիչը, մի քանի պասաժ նվագում և կամաց ասում՝ լարել է հարկավոր…:

Հետո ինքն իրեն միտք ծագեց, որ Ռուզանը պետք է սեղան բացի ոչ թե երեք, այլ չորս հոգու համար: Եւ ծերուկ Վարունցը, մտածելով, որ Ռուզանը չորրորդ սպասքը Արսենի համար է դրել, ինքն իրեն որոշում է, որ այժմ այդ Վարուժանի հետ նա կվարվի առավել վճռականորեն. նա պարզապես դուրս կանի տանից նրան, եթե հանկարծ գա:

Հետո Արսենի հոգեբանական վերականգնման գիծը վեր է ընթանում: Նա գիշերը գալիս է ֆիլարմոնիայի շենքի մոտ, ցանկապատի ետևից թախծոտ նայում շենքին, և նրա աչքերը արցունքոտվում են: Նա մոտենում է ֆիլարմոնիայի մուտքին, զանգում: Գիշերային պահակին ասում է.

-Գրիգո՛ր, այդ ես եմ՝ Արսենը, չե՞ս ճանաչում:

Ծեր Գրիգորը նրան ներս է թողնում:

Արսենը մտնում է ֆիլարմոնիայի շենք, անցնում բեմ, զգացվում է, որ նա խորապես հուզված է: Բացում է դաշնամուրը, նվագում, հետո դատարկ դահլիճում երգում: Դրվագը լեցուն է անկեղծ զգացմունքայնությամբ: Եւ այս դրվագից հետո հանդիսատեսն, անշուշտ, կների նրա սխալները, կհավատա, որ նա  կարգին մարդ է, որ նա անկեղծորեն զղջում է և որ հոգու խորքում նա իսկական արտիստ է: Եւ, ֆիլմի ավարտը, նրա կուլմինացիան հիմնականում անցնում է Արսենի զգացմունքների, տրամադրության, հոգու միջով:

Դատարկ դահլիճում հնչում է Արսենի ձայնը: Հետո վառվում են դահլիճի ջահերը: Երգի շարունակությունը հնչում է արդեն լեփ-լեցուն դահլիճում: Երգն ավարտելով՝ Արսենը հեռանում է ետնաբեմ: Նա հուզված է, ինչպես կհուզվեր իսկական արտիստը՝ նա կրկին հարազատ ֆիլարմոնիայի բեմին է:

Նրան է մոտենում համերգավարը.

–  Արսե՛ն, համարը հայտարարված է, գնա՛ բեմ: Ինչու՞ ես հուզվում, առաջին անգա՞մ ես ելույթ ունեում, ինչ է:

– Այո՛, առաջին անգամ:

Նա երգում է «Առաջին սիրո երգը»: Առաջին շարքում նստած են Ռուզանը, ծերուկ Վարունցը և Մելիք-Նուբարյանը: Օթյակում հայտնվում է Վարուժանը: Տեսնելով Ռուզանի աչքերի արցունքները, լքում է դահլիճը, աստիճաններով իջնում, դուրս գալիս փողոց:

«Առաջին սիրո երգի» ավարտը: Ֆիլմի ավարտը: Ֆիլմն ավարտվում է Ռուզանի և Արսենի հանդիպական խոշոր պլաններով:

Մխիթար Հովնանովիչը կանչեց ինձ ու Յուրային:

-Շնորհավորում եմ ձեզ, ֆիլմը դուր եկավ հանրապետության ղեկավարությանը: Բոլորն այնքան էին հուզվել, որ սկսեցին արժանի անվանումներ մտածել: «Նոր տունն», իհարկե, բանի պետք չէ: Կարճ ասած՝ առաջարկ կա ֆիլմն անվանելու «Առաջին սիրո երգը»: Դա ասելիս՝ նա փայլում էր, ինչը հազվադեպ է պատահում նրա հետ, և հետո, ժպտալով, կրկնեց.

-«Առաջին սիրո երգը»:

Մենք լուռ էինք:

-Դե, վե՛րջ, – արդեն առանց ժպիտի շարունակեց նա, – ֆիլմը կկոչվի «Առաջին սիրո երգը»: Ավելի լավ անվանում չեք գտնի: Համարեք, որ սա հրաման է, և ոչ միայն իմը:

Այն պահին անվանումն ինձ դուր չեկավ: Թվում էր, նրանում չկա հասարակական հղում: Իսկ հիմա, երբ բոլորը, գրեթե բոլորը, ով լսում է այդ անվանումը, հավանում են այն, ես սկսեցի մտածել, որ միգուցե այն վատը չէ:

***

Սիրելի՛ հայրիկ, քո նամակը հաճախ է միտքս գալիս, և ես մտովի կրկնում եմ առանձին արտահայտություններ, իսկ երբեմն էլ մտովի պատասխանում եմ քեզ:

Հիմա, արդեն բոլոր կռիվներից հետո, կարելի է ասել, որ ֆիլմը բարձրացնում է մտերիմների և հասարակության առջև երիտաարդ մարդու բարոյական պարտականությունների խնդիրը: Թե ինչպես է լուծվում այդ խնդիրը՝ ամուսնալուծությա՞ն, թե՞ անառակ ամուսնուն ընտանիք վերադարձնելու ճանապարհով՝ կարևոր չէ, դա չէ որոշիչ հարցը:

Ֆիլմը ցուցադրեցին Համալսարանում: Դիտումից հետո մեր նկարահանող խմբի հետ հանդիպում եղավ: Ելույթ էին ունենում դասախոսներ, ուսանողներ: Նկարահանող խմբից առաջինը ելույթ ունեցավ հայրս: Նա գովեց լսարանը, ասաց, որ ելույթներում կար հասունություն, հեղինակային հնչերանգը զգալու ունակություն, ճաշակ և այլն: Հետո նա կիսվեց իր տպավորություններով ֆիլմի մասին: Վերլուծելով այն, նշեց արժանիքներն ու բացթողումները: Խոսում էր հարգալից, որպես լուրջ ֆիլմի մասին: Դա հաճելի էր: Իր ելույթով նա քննարկումը բարձրացրեց մի նոր մակարդակի: Հետո հանկարծ սկսեց խոսել Հրաչյա Ներսիսյանի մասին: Սկսեց գովել նրան որպես դերասանի, ասաց, որ իր մասնակցությամբ նա զարդարեց ֆիլմը և, թվում է արդեն անտեղի, սկսեց խոսել այն մասին, թե ինչ հիանալի դերասան է Ներսիսյանը, որ երջանկություն է ներկա գտնվել նման դերասանի հետ հանդիպմանը (Ներսիսյանը նստած էր բեմում), շփվել նրա հետ, լսել նրա ձայնը: Երեկոյի բնույթը ոնց որ թե չէր ենթադրում մեկ դերասանին այդքան ժամանակ տրամադրելը: Բեմում նստած էին գլխավոր դերեր կատարող ուրիշ դերասաններ, այն դեպքում, երբ Ներսիսյանի դերը գլխավորներից չէր: Ինչու՞ հայրս հարկ համարեց այդքան երկար խոսել Ներսիսյանի մասին, և խոսել անշտապ, հանգամանալից և… համոզիչ:

Անկեղծ ասած, ես հորս այդպիսին չէի տեսել: Նա ինքն էլ էր սիրում, երբ իրեն պատվում են, կարողանում էր տանել գովասանքները: Իսկ հիմա…: Բայց մինչ հայրս խոսում էր, ես հասկացա, որ նա հերթական անգամ իմաստություն ցուցաբերեց: Չէ՞ որ իրավիճակն այնպիսին է, որ բեմում միայն երկու ծեր դերասան կա: Խմբի մնացած աշխատակիցները հիմնականում երիտասարդ են:

Եւ ահա, հարգարժան Վաղարշ Բոգդանովիչը ցուցադրեց մեզ՝ բոլոր երիտասարդ ստեղծագործողներիս և տակավին շատ երիտասարդ ուսանողներին, թե ինչպես է հարկավոր վերաբերվել գործընկերոջը: Ինչպես է հարկ ներկայացնել նրան հասարակությանը, հանդիսատեսին և գործընկերներին միևնույն ժամանակ:

Երբ մենք տուն էինք գնում, նա սկսեց թվարկել իր բոլոր դիտողությունները ֆիլմի վերաբերյալ, որոնք չնշեց իր ելույթում և ավելացրեց.

-Ես հարկ չհամարեցի դիտողություններ անել հրապարակավ, քանի որ դրանք իմ մասնավոր դիտողություններն են: Դրանք գալիս են իմ ճաշակից, իմ փորձից, իմ սկզբունքներից, որոնք կարելի է վիճարկել: Չէի ասում, որովհետև ֆիլմն ընդհանուր առմամբ ինձ դուր է գալիս: Չնայած, հարկ համարեցի բավական տևականորեն մեծարել գործընկերոջս: Իսկ դու մտածի՛ր այդ մասին:

-Մտածում եմ, բայց երևի շուտ չեմ հասկանա:

-Ոչինչ, ժամանակ շատ ունես:

Անչափ հաճելի էր հորս հետ զբոսնել այդ ջերմ աշնանային երեկոյան: Մենք չէինք շտապում: Ես պատրաստ էի գնալ ու գնալ նրա հետ: Ավարտվեց կյանքիս մի որոշակի հատված, և ես այդ հատվածն անցա նրա հետ: Եվ նա կողքովս էր քայլում: Իսկ ես ձգտում էի ներծծել նրա  իմաստությունը՝ այն, որ արվեստը տարիքային շեմ չի ճանաչում, այն հասու է ինչպես ծերերին, այնպես էլ երիտասարդներին:

Թարգմանությունը և ծանոթագրությունները Լիլիթ Սարգսյանի