«Երբ որ քամին հանդարտվի» ֆիլմի ընկալումները՝ պատերազմից առաջ ու հետո
Կաննի միջազգային 73-րդ փառատոնի պաշտոնական ծրագրի «Առաջին լիամետրաժ ֆիլմ» (The First Features) անվանակարգում 2020-ին ընտրված ֆրանսահայ կինոռեժիսոր Մորա Մարտիրոսյանի «Երբ որ քամին հանդարտվի» (Si Le Vent Tombe/ Should Thr Wind Drop) ֆիլմի երևանյան պրեմիերայից հետո ռեժիսորը, դերասանները, աջակիցները պատմեցին կինոնկարի հետկուլիսային անցուդարձի, նկարահանումների, իրենց ապրածի ու զգացածի մասին:
«Երբ որ քամին հանդարտվի» համատեղ կինոարտադրության ( Հայաստան, Բելգիա, Ֆրանսիա) ֆիլմը մարտի 10-ին բարձրացավ հայկական էկրան: Պրեմիերան տեղի ունեցավ «Մոսկվա» կինոթատրոնում։
Նորա Մարտիրոսյան («Երբ որ քամի հանդարտվի» ֆիլմի ռեժիսոր)
– Ֆիլմն ընտրվեց Կաննի փառատոնում այն ժամանակ, երբ համավարակի պատճառով Ֆրասիայում խիստ սահմանափակումներ էին գործում: Օգոստոսից մինչև սեպտեմբեր մենք կարողացանք ֆիլմը ցուցադրել Ֆրանսիայում, իսկ սեպտեմբերի 26-ին տեղի ունեցավ փարիզյան պրեմիերան: Մեր ամբողջ թիմը, բոլոր աջակիցներն ուղղակի ցնծում էին, որ Արցախի մասին ֆիլմը նկարահանվեց ու պրեմիերան կայացավ: Իսկ երբ 27-ին արթնացանք, պարզվեց , որ Արցախում պատերազմ է սկսվել:
Երբ ֆիլմը ներկայացնում էի տարբեր կինոդահլիճներում, դժվարանում էի խոսել, որովհետև Արցախում իրավիճակն անընդհատ փոխվում էր: Ինձ համար շատ կարևոր էր, որ ֆրանսիական Arte հեռուստաընկերությունն իմ և ֆիլմի մասին ակնարկ պատրաստեց՝ անդրադառնալով Արցախին ոչ թե քաղաքականության, այլ արվեստի տեսանկյունից: Ամիսներ առաջ մարդիկ նայում էին ֆիլմն ու չգիտեին, որ երկրագնդի վրա Արցախ անունով երկիր կա, իսկ այսօր արդեն այլ աչքերով են նայում: Այս շաբաթ ֆիլմը կցուցադրվի Ժնևի մարդու իրավունքներին նվիրված փառատոնին: Սա շատ կարևոր է, որովհետև այն, ինչ չի կարող անել քաղաքականությունը, միգուցե անի արվեստը:
Միգուցե զզարմանաք, եթե ասեմ, որ օտարազգիները ֆիլմը ճիշտ են ընկալել: Նրանք հարցնում էին՝ երբ քամին հանդարտվի, օդանավակայանը կբացվի, ժողովուրդը կկարողանա շնչել: Միգուցե ոչ բոլորն են այդ միտքն ընդունել, ասելիքը հասկացել, բայց ես շատ նամակներ եմ ստանում, որտեղ մարդիկ հենց այդ գաղափարն են շեշտում: Թերթերում գրված մեկնաբանություններն էլ են վկայում, որ ֆիլմը ճիշտ է ընկալվել:
Ես փորձել եմ ոչ քաղաքական ֆիլմ նկարել և ցույց տալ Արցախի ինքնին լինելը, ինքն իրեն գոյություն ունենալու փաստը:
Երբ ֆիլմի սցենարը գրվում էր, պրոդյուսերը հարցրեց ինձ. «Նորա, ի՞նչ ես կարծում օդանավակայանը մի օր կբացվի»: Ամենաճիշտ պատասխանը ֆիլմն է տալիս: Ես չեմ կարծում, որ կբացվի օդանավակայանը, բայց ամեն անգամ օդնավակայանի կողքով անցնելիս անպայման նայում եմ՝ միգուցե՞ ինքնաթիռ է եկել: Հավատն ու հույսը, որոնց վրա է հենված ֆիլմը, նաև իմ հույսն ու հավատն են: Ամեն անգամ, երբ Արցախ էի գնում, ինձ ասում էին՝ Նորա ջան, մյուս տարի ինքնաթիռով կգաս:
Ֆիլմի հերոսը՝ երեխան, ջուրը ծախում է, որպեսզի իրենց հողը չվաճառվի, որպեսզի հողը մնա իրեն: Արման Նավասարդյանի մարմնավորած հերոսն ասում է՝ ո՞ւմ է պետք այն հողը, որը չի մշակվում: Սա այն հարցն է, որն այդպես էլ չլուծվեց, մնաց հաջորդ սերունդներին, ինչպես Արցախն ազատագրելու խնդիրը մնաց գալիք սերունդներին:
Շուշանիկ Միրզախանյան ( Հայաստանի ազգային կինոկենտրոնի տնօրեն)
– 2018 թվականին ֆիլմի ֆրանսիական գործընկերներն արդեն կային, և պետք է նախագիծը ներկայացվեր Եվրիմաժին՝ ֆինանսական աջակցություն ստանալու համար: Հայաստանի ազգային կինոկենտրոնն արագ արձագանքեց ու չսխալվեց, որովհետև նախագիծը հաջողված էր. արժանացավ Եվրիմաժի հավանությանը և լրացուցիչ ֆինասավորում ստացավ: Ուրախալի է, որ այդ գումարները ծախսվեցին հենց Հայաստանում: Հայտնի է, որ Եվրիմաժով անցած ֆիլմերի առջև մեծ հնարավորություններ են բացվում՝ ցուցադրվելով եվրոպական դահլիճներում, մեծաթիվ հանդիսատեսի առաջ: Հույս ունեմ, որ ֆիլմը հաջողություններ կունենա և այսուհետև էլ արժանիորեն կգնահատվի:
Ի դեպ, հատուկ կարգ է գործում, ըստ որի՝ Եվրիմաժից ֆինանսավորում ստանալու համար նախագիծը պետք է ունենա ոչ միայն տվյալ երկրի պետական աջակցությունը, այլև պետք է ունենա նախագծի բյուջեի 50 տոկոսը:
Վերջին անգամ հայկական ֆիլմը 1960-ականներին է ներկայացված եղել Կաննի միջազգային փառատոնին: Նորայի շնորհիվ 2020 թվականին մեր երկիրը հայկական ֆիլմով մասնակցեց միջազգային հեղինակավոր փառատոնին, ինչը բոլորիս շատ ոգևորեց: Այդ մեծ հաջողությունը պետք է դեռ անցյալ տարի նշեինք, բայց հայտնի պատճառներով այն տեղի չունեցավ:
Արման Նավասարդյան ( ֆիլմի դերասան)
-Նկարահանումների ժամանակ մտածում էինք՝ իսկ եթե հանկարծ հրաշք կատարվի և ֆիլմից հետո օդանավակայանն սկսի աշխատել: Այդպես մտածելն Արցախում ապրող յուրաքանչյուր մարդու իրավունքն է: Դեռ նկարահանումների ժամանակ էինք Նորայի հետ խոսում, որ եթե օդանավակայնը չբացվի, միևնույն է, ֆիլմը լուրջ դեր է ունենալու, որովհետև մեծ ասելիք ունի:
Ադրբեջանը Կաննի փառատոնի կազմակերպիչներին նամակ էր գրել, բողոքել, թե հայերն իրենց տարածքներն օկուպացրել են, ֆիլմ են նկարել, դուք էլ այն ներկայացնում եք փառատոնին: Արցախում այնպիսի վայրեր կան, որ այս ֆիլմից ու հատկապես պատերազմից հետո այլևս չեմ կարող գնալ: Շուշիի ծննդատունն ենք նկարել, որտեղ իմ մարմնավորած հերոսի երեխան է ծնվում: Այսքանից հետո էլ չեմ կարող խոսել:
Գրեգուար Քոլին ( ֆիլմի գլխավոր դերասան)
-Գալով Հայաստան՝ ես բացահայտեցի, որ երկրի վրա դրախտ կա: Ինչ-որ մեկը գրել է՝ ճամփորդություններն անհրաժեշտ են, որպեսզի հասնես ինքդ քեզ: Ես այլ մեկնաբանություն ունեմ՝ ճամփորդում ես, որպեսզի հասնես ճամփորդին: Ճամփորդությունս շատ յուրահատուկ էր, որովհետև դրա շնորհիվ կարողացա բացահայտել երկրային դրախտը՝ Արցախը:
Վարդան Պետրոսյան ( ֆիլմի դերասան)
– Ես խենթի եմ մարմնավորում, որն ամենախելացի հերոսն է: Ֆրանսիայում Նորան զանգեց ինձ՝ ֆիլմում ազատամարտիկ Արմենի կերպարը մարմնավորելու համար: Ասեմ, որ կինոյի հարցում շատ քմահաճ եմ, որովհետև ես ու կինոն իրար չենք սիրում: Նորան սցենարն ուղարկեց, հասկացա, որ պիտի մերժեմ, բայց նա իմ մերժումը չընդունեց: Հանդիպեցինք Նորայի հետ, զրուցեցինք իմ կերպարի մասին, որն իր լուռ խենթությամբ ու խենթ լռությամբ շատ դուր եկավ ինձ:
Այս ֆիլմը ճիշտ ժամանակին էկրան բարձրացավ ու բոլորովին այլ ընկալում առաջացրեց: Արցախյան բնաշխարհը, պատկերներն արդեն այլ կերպ են ընկալվում, այլ կերպ են մարդիկ, նրանց երկխոսություններն ընդունվում: Մարդն ամենաշատը սիրում է այն, ինչը կորցնում է: Մենք Արցախը ջրի ճամփա էինք դարձրել, իսկ հիմա այն մեզ համար արգելված գոտի է:
Պատերազմը փոխեց ֆիլմի ընկալումները: Հայազգի ռեժիսորն այլևս չի կարող թեման չքաղաքականացնել: Ինքն էլ է շեշտում այդ հանգամանքը:
-Պատերազմի ժամանակ ինձ համար շատ բարդ էր խոսել ֆիլմի մասին: Բայց ինչ-որ պահի ես հասկացա, որ իրավունք չունեմ չքաղաքականացնել, չէի կարող պրոբլեմի խորությանը մակերեսորեն անդրադառնալ: Ատելության կոչ անել չեմ ուզում, ես քաղաքական գործիչ չեմ, չեմ կարող վերլուծել իրավիճակը, բայց չեմ կարող արցախյան կորուստների հետ հաշտվել: