0Խաչիկ Չալիկյանի «Պոչատ ճգնավորը» ֆիլմի սյուժեի հիմքում սուրբ Կարապետի նզովքի առասպելն է:  Նա մահվանից առաջ  անիծել էր կանանց և պատգամել, որ  կանայք չայցելեն իր գերեզմանին: Երիտասարդ  Հուրին (Մարիամ Մելիքսեթյան),  անտեսելով սրբի պատգամը, արժանացել  էր նրա նզովքին` ոչ ավելի, ոչ պակաս, պոչի ու մորուքի:

Միջնադարյան այս առասպելը Չալիկյանի հեղինակային ֆիլմի  նախերգանքն է, առասպել, որ տարբեր վարիացիաներով կրկնվում է ստեղծագործության  ամբողջ ընթացքում:

Պրեմիերայից առաջ ռեժիսորը հայտարարեց, որ իր ստեղծագործությունը դժվար է ֆիլմ անվանել և ձևաչափով առավել մոտ է հեռուստատեսությանը, ինչի արդյունքում էլ, ըստ նրա, իր գործի պահանջարկն ավելի է ընդլայնվում:

Հեռուստատեսության և կինոյի փոխհարաբերությունը հեռուստատեսության ստեղծումից ի վեր բարդ և անկանխատեսելի  է եղել ու  շարունակում է այդպիսին մնալ:  Երկուսն էլ ունեն իրենց բնորոշ առանձնահատկությունները, որոնց եզրերը միշտ չէ որ համընկնում են և առավել հաճախ   հակասական են: Հեռուստատեսությունը երբեք էլ մրցակից չի եղել  կինոթատրոնին, ինչպես հեռուստատեսությանը հատուկ թվային տեխնիկան` կինոժապավենին: Կինոն հեռուստատեսության համար միշտ էլ հանդիսացել է ռեպրոդուկտիվ, այլընտրանքային և ցուցադրության առումով` ոչ նախընտրելի տարբերակ: Բանն այն է, որ   հեռուստատեսությունը զարգացման ոչ մի փուլում էլ ի զորու չի լինի  փոխանցել կինոյին (հատկապես ժապավենով նկարահանված)  բնորոշ պատկերի ընդգրկունությունը` խորության, կենդանության և պլանների բազմազանության առումով:  Իհարկե, սա չի հերքում այն հանգամանքը, որ հեռուստատեսությունը և կինոն, սնվելով միևնույն սեմիոմիջավայրից և պատկանելով միևնույն` էկրանային մշակույթին, չեն ունեցել երկուստեք ազդեցություն: Եվ այսօր գրեթե անհնար է որոշել, թե երկուսից հատկապես որն է առավել ազդել կամ ազդվել:  Իսկ ազդեցությունը տեխնիկական մակարդակից ձգվում է մինչև բովանդակային շերտ: Հեռուստատեսության և կինոյի փոխհարաբերության թերևս բացարձակ օրինակ  է հեռուստաֆիլմը, որն արդեն իսկ միջանկյալ կայացած տեսակ է:  “Անպոչ  ճգնավորը” հեռուստաֆիլմ համարելն առավել քան ռադիկալ է և վիճելի:

Նզովյալ Հուրիի և իր պոչի`  Խոռի   (Յուրի Կոստանյան)  ճանապարհորդությունը նրանց հասցնում է մեր օրերը` նախագահի նստավայր: Ֆիլմում առասպելն ու սոցիալ-քաղաքական իրականությունը դիտարկվում են կողք  կողքի, ինչպես հավասարը հավասարի հետ: Առաջին հայացքից պարադոքսալ թվացող իրականության հակադիր մոդելներն ամբողջանում են ֆիլմի խիստ թատերային ոճով, որի շնորհիվ էլ իրականության և առասպելի սահմանը վերջնականապես ջնջվում է: Չալիկյանն արդի քաղաքական և սոցիալական խնդիրները   քննարկման է դնում ընդհանրացված կերպարներով: Պոչը` նույն ինքը Խոռը, մարմնավորում  է մշակույթն ու արվեստը: Խոռի ձայնը`  Էդուարդ Միրզոյանի և Վաչե Շարաֆյանի երաժշտությամբ («Հովեր» երգչախմբի կատարմամբ),  անդադար հնչում է  ֆիլմի գրեթե ամբողջ ընթացքում: Հուրին և Խոռը որևէ կերպ չեն համակերպվում մեր իրականությանը, իսկ մեր իրականությունը  նախագահական նստավայրն է: Նրանց զրույցի ողջ ենթատեքստը փախուստն է դեպի ծով, Մշո էրգիր, այսինքն` անցյալ: Իսկ այդ  լոկալ տարածությունները հենց այնպես ընտրված խորհրդանիշներ  չեն, այլ պատմական ենթատեքստ ունեցող բանաձևեր, որոնք ևս հատել են առասպելի սահմանը: Ենթադրվում է, որ երբեմնի պատմական արժեքներն իրապես կրողների և խորապես գիտակցողների համար  այսօր ոչ այլ ինչ են, քան փախուստատեղի: Մեր իրականությունը` նախագահական նստավայրը, մեր նախնիներինը չէ, մենք էլ նրանց իրական հետնորդները չենք: Երկատված նախագահը, որ երկատված չէ բարու և չարի, բարոյականի և անբարոյի դասական պառակտումով, հանդես է գալիս միևնույն դերակատարի` Աշոտ Ադամյանի մարմնավորմամբ: Հարբեցող իրական նախագահը մինչև ֆիլմի ավարտն էլ անհայտ է մնում և չի տարբերվում իր նմանակից` սադիստ նախագահից:  Նախագահի կինը` Մարգոն (Նարինե Գրիգորյան), առանց որևէ խտրականության, սիրախաղի մեջ է թե’ սադիստ և թե’ հարբեցող նախագահների, ինչպես նաև իր քնել-լռելու  ճիշտ ժամանակը գիտակցող կաթողիկոսի հետ: Արվեստի, Քաղաքականության և Եկեղեցու  ընդհանրացված տանդեմին է միանում նաև Գիտությունը, որ երիտասարդ տղա է, բայց պատմական անցյալ ունի: Նա  Հուրիի ու վերջինիս Պոչի ոդիսականի  մասն  է, որ սպանվել է Հուրիի հոր հրամանով: Գիտության լեզուն ևս  դատարկաբանության աստիճանի անհասկանալի է մերօրյա հերոսների համար:

Արվեստի և Գիտության խոսքին անհաղորդ Քաղաքականության և Կրոնի երկխոսությունը, իր հերթին, անդեմ է, ինչպես մեր իրականությունը: Անդեմ, գեղարվեստական նկարագրից զուրկ իրականության ֆոնին անհնարին երկխոսությունն աբսուրդի թատրոն է հիշեցնում, հենց այնպիսի թատրոն, ինչպիսին Խաչիկ Չալիկյանի   համանուն պիեսի մոտիվներով բեմադրված ներկայացումը:

Ֆիլմի գլխավոր կերպարների` Արվեստի, Գիտության, Քաղաքականության և Կրոնի երկխոսության բազմախոս բացակայությունը սրանց դարձնում է ինքնանպատակ և կատակերգական:

«Անպոչ ճգնավորը» ֆիլմի հիմքում հեռուստատեսության, թատրոնի, կինոյի, ՈՒՀԱ-ի, «Քոմեդի քլաբի» կիչային սինթեզն է, որն իր ձևաչափով հավասարապես պատկանում  է վերոնշյալ բոլոր ժանրային տեսակներին և էապես ոչ մեկին: Չալիկյանի ստեղծագործությունը պոստմոդեռնիստական վավերագրական հեքիաթ է, անձնական ապոկալիպսիսի,  մեր սուիցիդալ իրականության և կորուսյալ անցյալի մասին, որ արդարացի հավակնություն ունի դառնալու շրջադարձային` իբրև այլընտրանք մեր մոտ 100-ամյա կինոյի պատմության համար:

Րաֆֆի ՄՈՎՍԻՍՅԱՆ