Կինոն ավանդաբար համարվել է “տղամարդկային” ոլորտ, և միայն վերջին տարիներին է, որ կինոգետները փորձում են հանրությանը ներկայացնել այն համարձակ կանանց, որոնք ժամանակին կարողացել են կոտրել այդ կարծրատիպը (Ալիս Գի Բլաշե, Լենի Ռիֆենշտալ, Կլեր Դենի, Անյես Վարդա, Լուկրեցիա Մարտել, Քեթրին Բրայա, Քեթրին Բիգելոու և այլք): “ԿԻՆՈԱՇԽ ԱՐՀՆ” էլ նպատակ ունի ցույց տալ մեր կանանց նպաստը հայ կինոյի զարգացման գործին:գայանե
Ժամանակակից մուլտիպլիկատոր Գայանե Մարտիրոսյանի տոհմածառը հյուսված է արվեստագետ անհատներով: Պապը անվանի արվեստագետ Ամասի Մարտիրոսյանն էր: Ծնողները նույնպես արվեստագետ էին: Ու դժվար թե նման ընտանիքում ծնված երեխան հեռու լիներ արվեստից: Ընտանիքի կրտսեր զավակը` տիկին Գայանեն, մինչ օրս չի հեռացել իր մանկությունից: Երևի հենց դա է պատճառը, որ նկարահանում է մուլտֆիլմեր (մոտ երկու տասնյակ), որոնց ավարտը միշտ բարի է, ինչպես հեքիաթներում ու երազներում: Մեր միջին և ավագ սերնդի ընթերցողները հավանաբար լավ են հիշում նրա “Չաոն”,”ՙՏարաշխարհիկները”, “Վիշապիկը” մուլտֆիլմերը:
ՄԱՆԿՈՒԹՅՈՒՆԸ` ՆԿԱՐԱՀԱՆՄԱՆ ՀՐԱՊԱՐԱԿՈՒՄՊապիկը սիրելի թոռնիկին հաճախ էր տանում նկարահանումների հրապարակ, իսկ փոքրիկ Գայանեն ամեն անգամ մի նոր բացահայտում էր անում:
– Երեխա ժամանակ չէի հասկանում, թե դա ինչ էր: Բայց չհասկանալով էլ կինոն ինձ ձգում էր, շատ էր ձգում: Արվեստը դաժան բան է, վարակելու հատկություն ունի… Իսկ երբ արդեն հիվանդ ես, կախվածությունը սկսում է խորանալ,- ասում է մուլտիպլիկատորը:
Բացի նկարահանման հրապարակից, հաճախ էր լինում նաև հիվանդանոցում:
– Տատիկս բժշկուհի էր, ու հաճախ ինձ իր հետ հիվանդանոց էր տանում: Դա էլ էր ինձ գրավում, հետաքրքիր էր:
Երկրորդին վաղ պատանեկության տարիներին ավելանում է նաև երրորդը` դառնալով կարծես “սուրբ երրորդություն”: Ինչպես կինոն ու բժշկությունը, հնէաբանությունն էլ ուղղակի ու անուղղակի կապված է մարդու հետ:
– Երկար-բարակ մտածելու ժամանակ չկար, դիմեցի Թատերական ինստիտուտ (ներկայումս` Թատրոնի և կինոյի պետական ինստիտուտ), ռեժիսուրայի բաժին:ՎԳԻԿ-Ը ՆՄԱՆ ԷՐ ԵՐԱԶԱՆՔԻ

Տիկին Գայանեին քիչ բան էր պետք հասկանալու համար, որ ընտրել է հենց սրտի ուզած մասնագիտությունը: Հիշում է, որ ուսանող տարիներին շատ ակտիվ էր, սիրում էր պրպտել, գտնել ու նկարել:
– Առաջին-երկրորդ կուրսում արդեն բեմադրություններ էինք անում: Իհարկե, դրանք փոքրիկ բեմադրություններ էին, բայց պարտադիր: Ներկայացվող աշխատանքներում ընդգրկում էինք նաև դերասանական կուրսի ուսանողներին:
Նա այդ ժամանակ թարգմանում է Սովաժոնի “Չաո” ստեղծագործությունն ու իր շուրջը մի ամբողջ թիմ համախմբում:
– Գլխավոր հերոսուհին Տաթևիկն էր` Հրաչյա Ղափլանյանի աղջիկը: Նա այդ ժամանակ երկրորդ կուրսի ուսանողուհի էր: Պատկերացրեք` չտեսնված դերասանուհի. երկրորդ կուրսում արդեն պատրաստ էր: Եվ այդ գործի առաջին գլխավոր գնահատողը եղավ Ղափլանյանը, նա եկավ ու ասաց` ապրես,- ժպտում է տիկին Գայանեն:
Առաջին աշխատանքից հետո ապագա հեռանկարները առավել ցայտուն էին ուրվագծվում, բայց…
– Երբ ավարտեցի ինստիտուտը (սովորել է Արտաշես Հովսեփյանի կուրսում), շատ էի ցանկանում ուսումս շարունակել ՎԳԻԿ-ում, որովհետև, ի վերջո, կինոն ինձ շատ էր հետաքրքրում: Նույնիսկ առանց ընդունելության քննությունների կարող էի ընդունվել, որովհետև ինստիտուտն ավարտել էի կարմիր դիպլոմով: Բայց հայրս դեմ էր, որ գնայի Մոսկվա, ես էլ լսող երեխա էի ու չգնացի… Մինչև հիմա ցավում եմ,- հառաչում է:
Հետաքրքրականն այն է, որ ընտանիքի գրեթե բոլոր անդամները կինոաշխարհից էին, բայց դեմ էին ավարտած ուսանողուհու ցանկությանը: Ասում է, որ Մոսկվայում էին ապրում նաև հոր մորաքույրները: Մերժման պատճառաբանությունը մեկն էր` մենակ աղջիկ` Մոսկվայում: Հայրը նաև մտավախություն ուներ. հնարավոր է` աղջիկը գնար Մոսկվա ու մնար այնտեղ:

ԿԻՆՈՆ` ԿԻՆՈ,
ԱՆՁՆԱԿԱՆՆ` ԱՆՁՆԱԿԱՆ

– Ինձ դաստիարակել են այն ոգով, որ հայ կնոջ առաջին պարտականությունը սերունդ տալն է, երեխա ունենալը: Ամուսնություն, երեխա, իսկ մնացածն արդեն երկրորդական է,- պատմում է տիկին Գայանեն:
Սակայն նա առաջնորդվում է այն փիլիսոփայությամբ, որ կինը, անշուշտ, պետք է ընտանիք կազմի, ամուսին ու երեխաներ ունենա, բայց և անպայման պետք է զբաղվի սիրած գործով:
– Ամուսնությունը միայն մի բան է փոխում` այլևս քեզ համար ազատ ժամանակ չես ունենում: Սկզբնական շրջանում դա, իհարկե, դժվար էր: Շատ բաներից ես հրաժարվում, օրինակ` փառատոներից և այլն… Հետո էլ ասում ես` հա, ոչինչ, ի՞նչ անենք:
Նա բոլոր աղջիկներին խորհուրդ է տալիս ամուսնանալ` հիշեցնելով տատի խոսքը.
– Տատիկս էր ասում` չամուսնացած աղջիկը նման է անհոտ ծաղկի: Տես, ծաղիկ է, բայց` անհոտ: Բոլոր ուսանողուհիներիս հենց առաջին դասին եմ ասում, որ պետք է ամուսնանան, իմ օրինակն եմ բերում, որ անձնական կյանքը երբեք չի խանգարում գործին:
Միայն մի բանի համար է ցավում, որ իր երեխաները չգնացին իր ճանապարհով:

ՄԻՄԻԱՅՆ
ՄԱՆԿԱԿԱՆ ՖԻԼՄԵՐ

– Ինձ համար կարևորը ֆիլմի վրա աշխատելն է, ոչ թե ֆիլմի հետագա փառքը: Ֆիլմեր, որ պետք է երեխաներին գրավեն, դուր գան,- մեր զրուցակիցն այսպես է խոսում իր ստեղծած ֆիլմերի մասին:
Այն հարցին էլ, թե ինչու հենց մանկական, պարզաբանում է.
– Ասել, թե չէի ուզում մեծերի համար որևէ հետաքրքիր, խոհական թեմա վերցնել, չէ, դա սուտ կլինի: Ցանկանում էի “Աբու-Լալա Մահարին” անել: Բայց մի այսպիսի պահ եղավ մեր խմբում. մանկական ֆիլմեր անող չկար:
Նա հիշում է, որ խորհրդային ժամանակներում, օրինակ, բոլոր ստուդիաներն էլ մանկական ֆիլմեր անում էին: Հիմնականում բարի ֆիլմեր էին, որոնք երեխաներին լավ բաներ էին սովորեցնում: Այս սկզբունքով է հենց առաջնորդվում Գայանե Մարտիրոսյանը:
– Երեխային չպետք է ցույց տալ դաժանություն` մասնատված մարմին կամ այլ բան:
Դաժան խաղերն ու մուլտֆիլմերն ազդում են երեխայի հոգեբանության վրա:
Այն հարցին, թե դժվա՞ր է երեխաների համար ֆիլմ նկարահանելը, պատասխանում է.
– Իհարկե, ավելի դժվար է, քանի որ անհարմար ես զգում խաբել երեխային: Այսինքն` եթե սուտ-մուտ մի բան անես, ասես` կանցնի կգնա, չի կարելի, աններելի է: Երեխան դա զգում է, գուցե բան չասի, բայց դուրը չի գա, ու էլ երկրորդ անգամ հաստատ չի նայի: Պետք է մի բան լինի, որ նրան հետաքրքրի:
Սկզբնական շրջանում տիկին Գայանեն ուրիշների սցենարների վրա էր աշխատում, բայց ներքուստ զգում էր, որ մի բան այն չէ: Սկսում է ինքը գրել:
– Հենց առաջին գործս իմ սցենարով էր, հիմքը Թումանյանի “Անխելք մարդն” էր: Ու այդ ժամանակ հիշեցի պապիկիս խոսքը` եթե ռեժիսոր ես` կդառնաս, եթե ռեժիսոր չես` չես դառնա:
Իսկ ո՞վ եղավ մուլտֆիլմի առաջին գնահատողը:
– Սովորաբար ֆիլմերիս առաջին գնահատողը հենց ես եմ: Ինձնից լավ ոչ ոք չի կարող գնահատել, որովհետև հեղինակը շատ լավ էլ տեսնում է թե´ իր սխալները, թե´ ստացված հատվածները: Կարևորը նաև երեխաներիս գնահատականն էր, և բոլոր երեխաների:
Սկզբնական շրջանում տիկին Գայանեն իր աղջիկների հետ էր գրում սցենարները, նրանք օգնում էին:
– Երբ կարդում էի սցենարը, նրանք հաճախ հակադարձում էին, թե` չէ, մամ, նման բան չկա, սխալ է: Իսկ երբ հիմա եմ կարդում, ասում են` դու ինքդ գրիր. արդեն մեծ աղջիկներ են դարձել,- ժպտում է տիկին Գայանեն:

ԺԱՄԱՆԱԿԱԿԻՑ
ԿՐԹՈՒԹՅՈՒՆ

Երբ տիկին Գայանեին խնդրեցինք համեմատել իր սերնդին ու այսօրվա ուսանողությանը, ծիծաղեց:
– Վայ, չհամեմատեմ, որովհետև սար ու ձորի տարբերություն է: Այ, միայն առաջին կուրսս էի հավանում: Բոլոր երեխաները փայլուն էին: Եթե հանկարծ երկրորդ հավաքած կուրսս առաջինը լիներ, ես դուրս կգայի: Նրանք ոչ միայն գրականությունից, ոչ միայն մուլտիպլիկացիայից, այլև կինոյից հեռու մարդիկ էին:
Եթե ուսանողի մոտ ցանկություն չկա սովորելու, դու լավ արդյունքի չես կարող հասնել: Երբ հավաքեցի առաջին կուրսը, երեխաների արյունը եռում էր երակներում, ուզում էին էլի սովորել, ակտիվ էին, հարցեր էին տալիս, ի վերջո, ապրում էին իրենց մասնագիտությամբ` ռեժիսուրայով, ու սիրում էին կինոն, թատրոնը, մուլտիպլիկացիան: Նրանք աշխատում էին, մտքեր ունեին, գաղափարներ ունեին, ցանկություն ունեին: Իսկ այսօրվա սերունդը մի քիչ այլ է: Եթե անգամ գաղափարներ էլ ունեն, ապա ծուլանում են այդ գաղափարները իրականացնել: Ես զարմանում եմ ուղղակի: Այս կուրսս էլ է լավը, մի տղա ունեմ, որ մի քիչ ծույլ է, բայց աղջիկները շատ ոգևորված են աշխատում:

ԵՐԲ ԽՈՍՎՈՒՄ Է ԱՅՍՕՐՎԱ ԿԻՆՈՅԻ ՄԱՍԻՆ

– Կոնկրետ այսօրվա կինոյի մասին շատ բան ասել չեմ կարող, բայց այն, որ մենք գոյատևեցինք, պահպանեցինք կինոն, արդեն դա հնարավորություն է տալիս զարգացնելու այն: Եթե վերանայինք, նորից ստեղծելն անհնարին կլիներ: Այս փաստը շատ կարևոր է,- նշում է տիկին Գայանեն:
Նա բերում է հենց իր օրինակը.
– Տեսեք` երեք տարվա ընթացքում մենք արեցինք մեկ ֆիլմ, մենք գոյատևեցինք: 90-ականներն էին, մութ տարիներ… Առավոտյան ժամը 5.30-ին տնից դուրս էինք գալիս, որ ոտքով հասնենք ստուդիա: Առավոտյան ու երեկոյան երկու ժամ էին լույս տալիս:
8-10-ը նկարում էինք ու ամբողջ օրը սպասում էինք, որ էլի երեկոյան 8-10-ը նկարենք:
Գիշերը 10.30-ին էլ ոտքով տուն էինք գնում: Այդ ժամանակ մենք գումար չէինք էլ վաստակում, հա` ինչ-որ բան ստանում էինք, բայց այդ այն գումարը չէր, որ դրա համար էդպես տանջվեիր: Իսկ այսօր այդ ֆիլմը նայողը չի էլ կռահում, որ նկարահանվել է հենց մութ ու ցուրտ տարիներին: Խոսքը “Տարաշխարհիկների” մասին է:

Միքայել ԱՀԱՐՈՆՅԱՆ